Jatketaanpa nyt vielä tätä joka kesäistä Hesarin siteeraamista, vaikka taitaa tämä olla melko epäkriittistä medialukutaitoa. No onpa ainakin yksi arkisto, josta nämä tekstit ovat löydettävissä. Sitä paitsi tuo Waltteri Seretin haastattelu ja opettajan käsitys mediaopetuksesta panevat kyllä ajattelemaan.
Näin HS 10.8.:
Medialukutaito on tärkeä kansalaistaito
Hämmästyneenä luin toimittaja Marjukka Liitenin kommentin "Epämuodikas kielioppi takaisin kunniaan" (HS 9.8.).
Kirjoituksen mukaan äidinkielenopetuksessa tilaa ovat ottaneet "muodikkaat mutta enimmäkseen tyhjänpäiväiset mediakasvatushössötykset ja kaikki käy -filosofia".
Vaikuttaa siltä, että toimittaja jopa kokee mediakritiikin opetuksen ajan tuhlauksena ja on onnellinen, että hänelle opetettiin kouluaikana suomea.
Opettajia sitoo opetussuunnitelma, joka onneksi (!) nykyään huomioi myös mediakasvatuksen. Siihen ja mediakritiikkiin käytettävä aika ei ole ajan tuhlausta.
Medialukutaito on nykymaailmassa yleissivistykseen kuuluva kansalaistaito - yksi tärkeä osa suomen kielen taitoa.
SENJA HARJULA
äidinkielen lehtori
Pieksämäki
Ja sitten tämä haastattelu HS 11.8.
Kuinka 13-vuotias sai median järkkymään?
Kemiläinen 13-vuotias Waltteri Seretin sai aikaan kansainvälisen uutisen huomaamalla, että uutistoimisto Reutersin levittämä kuva venäläisestä sukellusveneestä napajään alla olikin peräisin James Cameronin Titanic-elokuvasta vuodelta 1997.
Miten havainto syntyi?
"Luin uimarannalla Ilta-Sanomia ja näin siinä kuvan, joka näytti tutulta. Kotona päätin tarkistaa asian Titanic-dvd:ltä ja lähetin sähköpostia Ilta-Sanomille."
Lähetätkö useinkin palautetta lehdille uutisista?
"Tämä oli eka kerta."
Viime päivinä on ollut puhetta koulujen mediakasvatuksesta. Onko teidän koulussa sellaista?
"Ei ainakaan tähän mennessä ole ollut, paitsi sanomalehtiviikolla luemme lehtiä."
Opetetaanko silloin kriittistä asennetta?
"Ei ainakaan mun mielestä."
Onko nokkeluus luontainen kyky vai voiko sitä opettaa koulussa?
"Voi sitä varmaan opettaa, mutta ainakin itse olen luontaisesti kriittinen asioita kohtaan. Kyllä kannattaa opettaa, ettei usko ihan heti kaikkea, mutta ei mun mielestä tarvitse opettaa lukemaan lehtiä. Voi syntyä vastenmielinen asenne, jos pakotetaan lukemaan lehtiä, jos ne ei yhtään kiinnosta."
Mediaa pitäisi siis seurata vapaaehtoispohjalta. Minkä arvosanan annat suomalaismedian luotettavuudelle?
"Suomalaiset uutiset ovat yleisesti ottaen aika luotettavia. Yhdeksän plus."
Kumpaan luotat enemmän, kuviin vai tekstiin?
"Tekstiin, koska kuvia voi muokata tietokoneella."
Kuinka paljon seuraat mediaa?
"Luen päivittäin Ilta-Sanomia, aamuisin Pohjolan Sanomat ja katselen tv-uutisia."
Seretin aloittaa pian 7. luokan Karihaaran yläasteella. Kuinka paljon koulussa on mediaopetusta, äidinkielen ja viestinnän opettaja Pekka Helske? "Äidinkielen tunneilla sitä tietysti opetetaan jo ala-asteella, hiukan opettajasta riippuen. Valinnaisaineena viestinnän voi ottaa 8. luokalla. Minusta näyttää, että nuoret saavat eniten informaatiota netin kautta ja televisiosta. Aika harva seiskaluokkalainen vielä seuraa maailmantapahtumia kovin kiinteästi, mutta 9. luokalla kiinnostuneita on jo enemmän."
HANNELE TULONEN
No comments:
Post a Comment